Kwaliteit Verkoopt!

Kwaliteit Verkoopt!

Quality is Key!

Ik ben een voorstander van een “Beter Milieu Begint bij Jezelf”. Daarom ben ik in mijn dagelijkse leven, en dus ook naast mijn werk bij KNN Advies, constant bezig met hoe ik duurzaamheid in de praktijk kan toepassen. Zo heb ik thuis bijvoorbeeld een wormenbak waarin we ons groenafval composteren in ons appartement op 5 hoog in Stad.

Toch is er één element in mijn levensstijl dat ik lastig vind op aan te passen: Kleding. In mijn werk ga ik vaak voor de business-casual look, maar vindt maar zoiets tussen de vintage en tweedehands kleding. Voor vrouwen ligt dit wellicht anders dan bij mannen. Maar hoe zorg ik er dan voor dat ik op dit vlak ook duurzaam bezig ben? De kledingbranche heeft een zware impact op het milieu. Dit wordt veroorzaakt door het grondstoffen gebruik, de chemicaliën om te kleuren, maar vooral omdat de kwaliteit van kleding sterk verminderd is. Denk aan ketens zoals de Primark die zo goedkoop mogelijk zo veel mogelijk producten op de markt willen brengen. Deze kleding is na eenmalig gebruik vaak niet meer her te gebruiken door een ander en verdwijnt eerder in een toepassing als stofdoek, tapijt of energietoepassing. Zonde natuurlijk! De kleding is in die zin dus niet goed ontworpen. Gelukkig is hier steeds meer aandacht voor. Zo was er de afgelopen maand weer de The Dutch Sustainable Fashion Week.

De kledingstukken die je tweedehands of vintage kunt kopen zijn soms wel 20 jaar oud. De kwaliteit is hoogwaardig én de gebruiker is zorgvol met zijn/haar kledingstuk omgegaan. Daardoor kan het goed hergebruikt worden door een ander.

Wat ik zelf als consument merk, maar ook in contact met marktpartijen, is dat het belang van kwaliteit weer aan het groeien is. Ik denk dat dát ook de enige manier is waarop nieuwe circulaire en/of biobased producten zich kunnen onderscheiden. Prijs is één ding. Maar kwaliteit is een ander leidend aspect, waar het niet belangrijker. Als je een biobased muurverf, of een bureau gemaakt van biolaminaten en bermgras of een notitieblok uit koffieafval koopt, dan heb je in je achterhoofd dat het een milieuvriendelijk product is en het er goed uitziet, maar vooral dat het doet wat het moet doen en dus functioneel hoogwaardig is. Dat het niet bij het eerste gebruik afbladdert of uit elkaar valt.

Laat zien dat je nieuwe product kwalitatief niet onder doet voor het product waarmee het vergelijkbaar is. Sterker nog, het liefst veel beter! Dat het sterk ontworpen is, en dat betekent niet per direct duur design, maar dat het aan het einde van de gebruiksduur (onderdelen) weer opnieuw hergebruikt kunnen worden. Er wordt dus geen afval gemaakt. Als het product kwalitatief hoogwaardig is kan een hogere prijs verantwoord worden. En dan komt dat mijns inziens niet door het labeltje ‘Circulair’, ‘Biobased” of ‘Duurzaam’. Dat kan helemaal achterwege gelaten worden. Men koopt kwaliteit, niet circulariteit. Dat is een mooie bijkomstigheid. Dan lever je met je product een echte toegevoegde waarde.

Ik kies daarom voor mijn garderobe op dit moment voor zoveel mogelijk milieu- en sociaalbewust geproduceerde kleding, gemaakt van zoveel mogelijk natuurlijke grondstoffen van een hoge kwaliteit. Ik ben me overigens ten zeerste bewust dat ik het voorrecht heb om dit te kunnen doen. Maar omdat de kwaliteit hoogwaardig is, hoef ik veel minder vaak nieuwe kleding aan te schaffen en ben ik op termijn minder geld kwijt.

Er zijn overigens voldoende nieuwe biobased en circulaire producten in ontwikkeling die ook de kwaliteit leveren die ze moeten leveren. Vanuit KNN Advies willen we deze producten een goed vindbare plaats geven. Dat doen we door een nieuw initiatief van ons, genaamd ASARNA.

Mocht je nog een kledingtip hebben of een circulair en/of biobased product weten die aandacht verdient, laat het me weten 😊!

 

Willemien

Kwaliteit Verkoopt!
← Werkgeluk: jezelf zijn zorgt voor meer geluk op de werkvloer
Tweet
Share
Share